Dość przewidywalną konsekwencją tego, że dzisiaj „wszyscy jesteśmy fotografami” jest fakt, że wszyscy robimy stosunkowo podobne zdjęcia. W kolejnych dekadach fotografia wytwarzała nawyki wizualne, które często w nieuświadomiony sposób były adoptowane przez użytkowników tego medium. W ten sposób nawyki przeistaczają się w trendy, mody, style i estetyki. Internet jako środowisko naturalne współczesnej fotografii na niespotykaną wcześniej skalę przyspieszył i zintensyfikował ten proces. Podczas spotkania zaproponuję szkic mapy takich nawyków oraz pokażę co robi z nimi sztuka współczesna. Zarazem sama sztuka nie jest wolna od własnych stereotypów wizualnych, dlatego postaram się poddać analizie również takie przypadki, przeprowadzając rodzaj archeologii współczesnych nawyków i klisz artystycznych.
Witek Orski
Artysta wizualny i teoretyk fotografii. W swoich pracach łączy post-konceptualną refleksję nad medium z wątkami egzystencjalnymi i politycznymi. Jego fotografie były prezentowane w ramach wystaw indywidualnych: "Wulgarne" (2012) oraz "Ćwiecenie" (2014), obydwie w galerii Czułość w Warszawie, a także na wystawach grupowych w Tokio, Paryżu i Budapeszcie, oraz w Polsce m.in. w ramach wystawy "Co widać. Polska sztuka dzisiaj" w Muzeum Sztuk i Nowoczesnej w Warszawie. Doktorant w Instytucie Filozofii UW oraz na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP. Wykładowca Akademii Fotografii. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Fot. Witek Orski "Pręt (194)", 2014
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz