02.11.2014

"Dzienniki fotograficzne, czyli po co utrwalać codzienność" - Anna Beata Bohdziewicz

Zapraszamy na trzecie spotkanie z cyklu "WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI" VOL. 2!

„Dzienniki fotograficzne, czyli po co utrwalać codzienność“. Prowadzenie: Anna Beata Bohdziewicz - 5 listopada, godz. 18:00. Partnerem spotkania jest Dom Spotkań z Historią!

Autorka opowie o problemach, związanych z realizacją długoterminowego projektu, jakim jest „Fotodziennik czyli piosenka o końcu świata”, prowadzony od 32 lat. Od czasów reżimowej propagandy i cenzury do epoki internetu i wolnych mediów. Od fotografii analogowej do cyfrowej. Od bromowych odbitek i blaknących flamastrów do wydruków cyfrowych. Od osobności i prywatności do ekshibicjonizmu w portalach społecznościowych i prasie brukowej. Czy tempo zmian cywilizacyjnych, wielokulturowość i mnogość narracji umożliwiają w ogóle uchwycenie i zapisanie obrazu „codzienności” ? Czy nieustanny zalew milionów obrazków fotograficznych nie niweluje wartości rejestracji i fotografii jako takiej?

Anna Beata Bohdziewicz 

Fotografka niezależna z Warszawy, kuratorka wystaw i autorka tekstów o fotografii. Pracowała w filmie jako asystent i II reżyser, współpracując z takimi twórcami jak Walerian Borowczyk, Krzysztof Kieślowski, Filip Bajon, Andrzej Trzos-Rastawiecki i Krzysztof Zanussi. W latach 80. współpracowała z prasą podziemną, po roku 1990 - z wolnymi mediami. Na przełomie lat 1980/81, uczestnicząc w wydarzeniach związanych z “Solidarnością”, wypracowała własny język fotografii dokumentalnej. Problemy, zdarzenia, ludzi fotografka przedstawia w cyklach osobistych obrazów: od detalu, po szerokie, kontekstualne i symboliczne wypowiedzi. Najlepszym tego przykładem jest prowadzony systematycznie od 1982 roku "Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata" - zbiór zdjęć opatrzonych datą i osobistym komentarzem, a także inne cykle fotografii jak "Chorasan" (podróż po Afganistanie w1975 r.), "Kapliczki Warszawskie" (Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2009, z tekstami Magdaleny Stopy), "1981. Lekki powiew wolności" (Monoplan, Warszawa 2013), "Spalona Solidarność", "Antypocztówki", "Prywatna telewizja", "Piękni i szczęśliwi". W 2007 roku została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za zasługi na polu fotografii niezależnej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz